Drone Records
Your cart (0 item)

PANHUYSEN, PAUL and THE GALVANOS - Lost for Words

Format: CD
Label & Cat.Number: Table of the Elements Rh45
Release Year: 1998
Price (incl. 19% VAT): €14.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

„Paul Panhuysen arbeitet seit den frühen 1980er Jahren an Klanginstallationen, basierend auf der Vibrationsfähigkeit von Drähten verschiedener Längen und Stärken. Wo vormals Elektromotoren die Drähte in Resonanz versetzten, ist es auf „Lost For Words“ (1997) der Galvanos. Inspiriert vom Galvanometer, einem Vorläufer des Elektrokardiogramms, der zur Aufzeichnung von elektrischen Flüssen und Intensitäten Verwendung fand, nutzt Paul Panhuysen dieses Prinzip, um seinen Drähten Leben einzuhauchen. Der Herzschlag wurde in 11 Variationen durch andere Klangquellen, die zwischen 1970 und 1997 entstanden, ausgetauscht. Sie wurden durch den Galvanos jeweils einem Doppelpaar von Drähten zugeführt und erzeugen so Resonanzen, die - wiederum über Gitarrenpickups abgenommen - nun als Sounds auf der CD zu hören sind. Eine relativ komplizierte Angelegenheit, die sich auf an der heimischen Anlage verblüffend übersichtlich gibt. Von den Klangquellen selbst, geflüsterten Worten („Humming“), 78er Schallplatten mit der Stimme Stalins („Stalin“), der Singsang von Kanarienvögeln („Birds“) oder der Klang von Dot-Matrix-Druckern („Computer Printers“), wissen die Drähte lediglich verschlüsselt in ihrer Sprache zu erzählen. Sie leiern sonore Klagelaute, versteigen sich zu Visionen und plappern metallen kühl. Ein fulminantes Dröhnen kündet von schweren Schwingungen. Resonanzen gelangen zum Einklang mit Körpern die, einmal in Schwingung versetzt, sich selbst zerstören. Ein vielstimmige Chor von Bakchen fällt in Taumel und erzeugt in rauschhafter Verzückung Phasenverschiebungen. Die Informationen zu den Soundquellen, die das umfangreiche Booklet neben einer Geschichte des Galvanos bietet, laden dazu ein, den Stücken, nebst erträumten, einige tatsächliche Klänge mehr abzulauschen. CD und Booklet werden zusammen im Pappschuber serviert. _Paul Panhuysen startet to work with long string installation in the early 1980s. He soon began to use automations to have them produce sound. In early times he used to take electronic motors. Now on that CD he works with an installation of parallel sound processing units, called The Galvanos. The Galvanos is a motor like galvanometer - a device for measuring the flow and intensity of electrical currents - and work here as a stimulator of sounds, animating the long strings that are constructed as pairs. The signals of different source tapes having gone through the Galvanos. The result is the music on this CD. The long strings are creating the music, almost nothing is to recognize from the source, like it is the Maciunas Ensemble humming or reading (“Humming”), the voice of Stalin (“Stalin”), the singing of birds (“Birds”) or the sound of Dot-Matrix printers (“Computer Printers”). The result is a sonorous plaintive crying of the strings together with cold metal streams. Deep drones of sound are telling of heavy vibrations and different layers of voices are moaning in shifting phases. The CD contains a 40page booklet with information to the compositions and linernotes to the historical background of The Galvanos. All together is housed in a cardboard.” [Peter Schlewinski for Drone Records]

“Paul Panhuysen (b. 1934) is internationally known for his large-scale sound installations, built as gigantic stringed instruments. In 1963 he started to develop works which combined many media -- images, light, projection, machines, objects, spaces, etc. -- as transitory events and installations. The Maciunas Ensemble, founded in 1968, became the source of his experiences with sound and music, while his recent Long String constructions create a synthesis of various disciplines including sculpture, architecture, music, improvisation, composition and performance. In The Galvanos, Panhuysen has drawn material from a wide variety of sound projects he has created over the past two decades and channeled them through numerically tuned, resonating wires. The original recordings (including previous compositions, as well as canary songs and a speech by Joseph Stalin) are transformed by mechanical vibrations into completely new musical pieces. The resulting re-presentation of sound offers a unique and important look at the complex interrelation of mimesis and number in music.” [label info]