Drone Records
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LA CASA, ERIC - Air.Ratio

Format: CD
Label & Cat.Number: SIRR Records sirr 0026
Release Year: 2006
Note: this album shows the fascination of microscopic field recordings made from air conditionings... a genius work! lim. 250 only / fabric-pressed CD
Price (incl. 19% VAT): €15.00


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Wer hat sich nicht schon einmal im Dröhnen & Rauschen von Lüftungs- und Klimaanlagen verloren? ERIC LA CASA hat hier 30 verschiedene Extrakte von ‘Nahaufnahmen’ gemacht, alle in Paris in verschiedensten Gebäuden auf Fluren, Toiletten, Badezimmern... AIR.RATIO zeigt die Verschiedenartigkeit & Vielschichtigkeit von ‘Rauschen, Dröhnen, Pfeifen, Heulen, Summen, etc.’ auf! Wenn man nur nah genug herangeht, eröffnet sich einem eine faszinierende, reichhaltige Welt (wohl das Grundprinzip experimenteller Musik – und vielleicht auch des Lebens an sich?). Nicht ein Stück gleicht dem anderen.
Im Booklet Texte zur ‘mechanischen Ventilation’ & der Abhängigkeit dieser Art der Klangerzeugung von diversen Parametern, die ‘künstliche Atmung der Gebäude’ als Symbol für die Rationalisierung unserer inneren Wohnwelten. Das ist die wahre ‘Maschinenmusik’ der modernen Welt. Wir meinen: Interessante Idee & fantastische Umsetzung, eine CD die die Ohren öffnen kann für die auralen Mikrowelten des Alltags, eine Bewusstseinserweiterung ohne Drogen! Diese (Wieder)-Entdeckung des Hörens kann glücklich machen.
63 Minuten Spielzeit, 33 tracks.

“Air Ratio. It all started in 1994, in a bathroom. An air vent above the bathtub attracted my attention. There, in the dusty environment, air became noise, music. Microphones were brought into contact with this acoustic territory to transmit the sonority of the aeraulic device directly. Since that day, I have been attentive to the flow of air in the modern architecture. This CD presents a selection of sound recordings made in Paris in buildings of various ages and dimensions. Without seeking to itemize mechanized ventilation systems in any methodical manner, I was interested in documenting their sonic and musical qualities. My approach wasn't strictly scientific, but nor was it primarily musical. All the sound recordings were made using a boom and of a pair of condenser microphones. Direct contact with the material was avoided. The recordings were subsequently assembled and equalized to optimize their abstract qualities, i.e. I sought to emphasize only sonic particularities related to the acoustics of the point of listening, not events related to the external movements (sounds of doors,
or voices): a listening devoid of both context and reference.” [Eric La Casa, liner notes]

“Each of the two minute pieces is a true delight to hear: mechanical sounding, sometimes far away, sometimes interfering with some other device (although none were recorded on the surface), this is a totally fascinating journey, that brings the listener more awareness of every days sound. Going into public places will never be the same again. Great sound work. “ (from FDW, Vital Weekly 533)