Drone Records
Your cart (0 item)

BAKER, AIDAN - Live at lab.30

Format: maxi-CDR
Label & Cat.Number: Attenuation Circuit ACLAB 1004
Release Year: 2013
Note: one long mesmerizing solo guitar-piece rec. November 2010 at the lab.30 festival in Augsburg; numbered ed. 50 copies in oversized special folder cardboard sleeve with inlay
Price (incl. 19% VAT): €9.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

"ACLAB 1004: CD-R in DVD-sized folded cardboard sleeve, limited and numbered edition of 50

Canadian Aidan Baker is one of those guitarists who, like Fennesz, have been redefining the electric guitar as an electronic instrument in the last 15 years by extending it with all sorts of digital equipment. This beautifully minimalist 20-minute piece is an in-a-nutshell introduction to his vast body of work.

Der Kanadier Aidan Baker ist einer jener Gitarristen, die in den letzten 15 Jahren wie Fennesz die elektrische Gitarre als elektronisches Instrument neu definiert haben, indem sie sie mit diversem digitalem Equipment erweitert haben. Dieses wunderbar minimalistische 20-Minuten-Stück ist eine kompakte Einführung in Bakers nahezu unüberschaubares Schaffen.

Baker starts with a reduced guitar figure, loops it and then keeps layering other loops on top of it, all in a live improvisation. This sounds deceptively simple, because the process tends to quickly become very complex, with the player reacting to an ever-changing sonic evolution which he set in motion, but which he does not totally control. However, the music never becomes noisy or messy but instead keeps growing denser and more intense. Perhaps this is what John Cage had in mind when he defined experimental music as music that imitates nature in its mode of operation? The way Aidan Baker’s music creates a complex organism out of a simple core seems to closely resemble the process of cell division.

Baker beginnt mit einer reduzierten Gitarrenfigur, loopt sie und schichtet dann immer mehr Loops darüber, alles live improvisiert. Das klingt nur scheinbar simpel, denn der Prozess neigt dazu, schnell sehr komplex zu werden, sodass der Spieler auf eine sich stets wandelnde Klangevolution reagiert, die er zwar in Gang gesetzt, aber keineswegs völlig unter Kontrolle hat. Lärmig oder verquast wird die Musik aber nicht, sondern dichter und intensiver. Vielleicht hatte John Cage so etwas im Sinn, als er experimentelle Musik als eine Musik definierte, die die Operationsweisen der Natur imitiert? Die Art, wie Aidans Baker aus einem einfachen Kern einen komplexen Organismus hervorbringt, erinnert stark an den Prozess der Zellteilung." [label info]

www.attenuationcircuit.de