Drone Records
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KARL BÖSMANN - Levoton

Format: LP
Label & Cat.Number: Psych.KG 051
Release Year: 2012
Note: 20 min. side-long title-track by this German experimental project working with only instrumental & object sources like Zither, Bow, Voice, Hammer, Ventilator, Kettledrum, etc. creating a dense & very concrete micro-noise/dronescape that is gradually evolving... B-Side has remixes of this by ULTRA MILKMAIDS, HIROSHI HASEGAWA, and JAN VAN DEN DOBBELSTEEN; lim. 150 in total, colour vinyl, handprinted cover front & diverse inlays. Great record !
Price (incl. 19% VAT): €16.50


More Info

"The original on one side and the remixes on the other side. Maybe that's a way to do it. I am wary of all the remixes going on and perhaps also in this case, I am not sure what purposes the remixes actually serve. Karl Bösmann plays zither, bows, voice, hammer, ventillation, timpani, trumpet and trombone in the twenty minute title piece. I usually quite like his work and this new piece is no different. It seems to creating a hiatus with his older work in that it all seems to be derived from acoustic sound sources, rather than electronics. Its slowly building up, layer by layer and from a certain point on a moire like effect takes place, of shifting sounds, moving in and out of the mix. A fine complexity of dense sounds arrives and has a weird, almost avant-folk like character. Think Idea Fire Company meeting Sandoz Lab Technicians. Three remixes on the other side. The first is by Jan van den Dobbelsteen, The Netherlands' more conceptual composer. I have no idea what he did to the material, but 'radical rework' surely applies here. A static beep, like an alarm clock, repeated over and over. A great idea, but perhaps too long for the radical nature of the piece. Or way too short. Ultra Milkmaids do also a form of reduction but in a more musical way, bringing everything down to just a few meandering organ like sounds. Easily too short. Hiroshi Hasegawa, sometimes known as Astro, on the other hand does what he does best, which is putting down a fine psychedelic mix of noise like sounds. Maybe a bit compressed together (maybe the lack of proper mastering), but it works quite well. Three entirely different remixes, none of which resembles the original at all. Now that's what I call a great remix project." [FdW/Vital Weekly]

www.psych-kg.de



"Etwas Neues von Meister Bösmann ist immer ein guter Grund, dafür die Deadline ein paar Tage hinauszuschieben. Zumal, wenn dabei das investierte Herzblut als rotes Vinyl ins Auge springt. Für das die ganze A-Seite einnehmende Titelstück traktierte Bösmann eine Zither mit Bogen, Hammer, Ventilatoren. Das geräuschhafte Tableaux macht kein Hehl daraus, das Werk zweier Hände zu sein. Erst bei genauerem Hinhören werden auch Tonbandeffekte wie Rückwärtsspulen hörbar. Dazu Effekte, die einen sirrenden Zithersaitendrone zum anhaltenden Sound verlängern. Wenn Bösmann in die zunehmende Klangverdichtung dann noch seine Stimme injeziert, gibt das dem Ganzen einen archaisch-rituellen Anstrich. Es braucht nicht viel Phantasie, um in dem Raunen und Lallen sich so etwas wie Schamanenmagie vorzustellen. Trompete und Posaune sorgen für weitere Verdichtung, der Gesang lässt mich jetzt an einen Kirchen- oder Wagnerchor denken. Die Unklarheit darüber ist jedoch Teil der Suggestivität. Als ob die Schamanenmagie eine mediale Verbindung hergestellt hätte, sich eingepeilt hätte auf den Kanal, auf dem Menschen mit 'Höheren Mächten' in Verbindung zu treten versuchen.
Levotion = Devotion + Levitation. Die B-Seite bringt drei Reaktionen auf das soeben Gehörte:
JAN VAN DOBBELSTEEN tastet, denkbar unmystisch, lediglich mit monotonem Echolot ins Unbekannte; ULTRA MILKMAIDS filtern aus dem Stoff eine Orgelwelle; HIROSHI HASEGAWA (Astro, C.C.C.C.) transformiert die hingebungsvolle Vorgabe zu einem brausenden Windkanal, der das Fleisch von der Seele schält. Dem Reiz der A-Seite fügt
das allenfalls den Reiz des Kontrastes hinzu." [Bad Alchemy]