Drone Records
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SAVAGE REPUBLIC - 1938

Format: CD
Label & Cat.Number: Neurot Recordings NR-053
Release Year: 2007
Note: the glorious new full-length album (first full album of SR since 1989) !! On the NEUROSIS-label
Price (incl. 19% VAT): €13.00


More Info

Eine DER Überraschungen des Jahres 2007 war das neue Album der "Art-Punk" Band aus L.A.!
"Eigentlich könnte die kalifornische Band Savage Republic heutzutage auch eine große Legende in Sachen Art-Punk und experimenteller Indie-Musik sein, so wie Sonic Youth, Minuteman oder die Einstürzenden Neubauten. Warum man diese Band normalerweise nicht in einem Satz mit diesen Genre-Größen nennt, ist wohl eine ungerechte Laune der Musik-Geschichte, standen Savage Republic doch in den 80er Jahren eben mit diesen Bands zusammen auf einer Bühne. Savage Republic sind deshalb auch so etwas wie Art-Punk-Pioniere, die auch nicht vor den schrägsten musikalischen Einflüssen zurückschreckten. Da wurde der frühe West-Coast Hardcore-Punk genau so angesehen wie 60’s Psychedelic oder Ethno-Folk. Dick Dale gehörte genau so zu den Vorbildern wie Ennio Morricone oder Mikis Theodorakis. Vielleicht war es diese Verschrobenheit und Kreativität, weshalb der Band aus Los Angeles ein größeres Publikum verwehrt blieb. Nun nach 18 Jahren Pause gibt es endlich mit „1938“ ein neues Savage Republic Album. Und zu welchem Label würde dieses Album besser passen, als zum Neurosis-Label Neurot Recordings? Eben. Trotz seiner enormen Spielzeit von ca. 70 Minuten treten beim Hören von „1938“ an keiner Stelle Ermüdungserscheinungen oder Langeweile auf. Da finden sich auf dem fast instrumental eingespielten Album Industrial-Sounds, mittelalterliche Klänge, Folk-Elemente, Psychedelic, Kraut-Rock, Impro-Musik oder auch mal jazziges. Ein besonderer Fokus wird dabei auf die Percussion- und Schlagzeugarbeit gelegt, sodass Savage Republic trotz seiner Ausgefallenheit ein sehr rhythmisches Album ist. Freunde von Bands wie Pere Ubu, Can oder den Butthole Surfers könnten bei „1938“ ihre helle Freude haben. Die Betonung liegt dabei auf „könnte“, denn Savage Republic sind einfach zu Eigenständig und als Solitär im Musikgeschäft anzusehen, dass man diese Band nur mit Vorsicht in gewisse Schubladen stecken sollte." [Independentkicks.de]

"Los Angeles art-punk pioneers Savage Republic have come roaring out of obscurity with 1938, their first full-length album of new material in 18 years-- hot on the heels of this spring's powerful Siam EP-- both on Neurot Records. Throughout the '80s Savage Republic was a deep-underground phenomenon, playing highly unorthodox shows in remote desert locations, abandoned factories, skid-row parking lots, and grimy bars across the US and Europe with such luminaries as Einstuerzende Neubaten, Minutemen, Sonic Youth, and Live Skull as well as hardcore-punk slugfests with the likes of Bad Religion, Angry Samoans, and Final Conflict. Known for their oddly tuned guitars, tribal beats, shouted vocals, metal percussion (typically 55-gallon oil drums and items gleaned from dumpsters and junkyards), and Morricone-meets-Dick Dale melodies, their performances were at times ritualistic and occassionally involved fire and explosives.
In their current incarnation, Savage Republic core members Thom Fuhmann, Ethan Port and Greg Grunke are joined by UK punk-rock veteran Val Haller, whose resume includes stints with Wayne County, Flying Lizards, Lords of The New Church, and X-Ray Spex, and noted drummer and percussionist Alan Waddington, known for his tenure with The Unforgiven as well as live and studio work with everyone from Willie Nelson to Gwen Stefani. The album also features contributions by guest artists including multi-instrumentalist Tara T. Tavi, classical violinist Julia Zuker, and drummer Bryan Taylor.
While staying true to their roots, Savage Republic have updated and expanded their singular Mediterranean-surf-soundtrack-folk-noise blend into a musical hybrid both contemporary and timeless. Trademark scrap-metal percussion and layers of guitar drone are now joined by spooky ambient textures evoking sonic landscapes exotic, dreamy and sinister. An undercurrent of dread is never too far away. In keeping with their tradition of graphic excellence, the album is packaged in a tri-fold cover designed by and featuring the photography of Ramona Clarke-Fuhrmann. " [press release]



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