Drone Records
Your cart (0 item)

WHITMAN, KEITH FULLERTON - Lisbon

Format: CD
Label & Cat.Number: Kranky KRANK092
Release Year: 2006
Price (incl. 19% VAT): €13.00


More Info

„KEITH FULLERTON WHITMAN ist nicht nur irgend ein umtriebiger Musiker der seiner Zeit voraus scheint, er ist einer der Wenigen, die denjenigen, die da noch kommen mögen, neue Straßen pflastern. "Lisbon" ist bereits seine fünfte Veröffentlichung in den letzten drei Jahren und entstand auf seiner letzten Europatour im Galeria Ze Dos Bois in, genau, Lissabon. In den 41 Minuten Spielzeit vermittelt "Lisbon" einen sehr guten Einblick in die Whitmansche Herangehensweise der Live-Umsetzung seiner Idee von Musik. Aus diese Zusammenführung synthetischer als auch organischer Elemente lässt WHITMAN mit "Lisbon" einen atonalen, düster, dynamischen Monolithen erwachsen. WHITMAN war nach langer Tour ausgebrannt und mit Tinitusproblemen in Lissabon angekommen und wand sich frisch inspiriert vom Zauber der portugiesischen Hauptstadt neueren Klangforschungen zu, bei denen er neue Aufnahmetechniken entwickelte und erprobte. Eine Zeit, in der sich auch seine Herangehensweise, weg vom ausgefeilten, perfektionistischen hin zum Fehler und Natürlichkeit zulassenden wandelte.//

Those of you who have been lucky enough to get a copy of the recent "22 Minutes for Electric Guitar" tour-only mini-cd on Entschuldigen may have an idea of just where my head's been at over the past year or so regarding the evolution of the "Playthroughs" system of live/real-time guitar/computer synthesis; the piece I often play in concert has gradually been getting much darker, more dynamic, and in general; monolithic. I've started to embrace traditional "loud guitar" concepts (via a collection of bizarre, home-made/boutique guitar pedals) along with the sine-tone throb and "slow aerosol dispersion" of the classic "Playthroughs" material. More recently, I've augmented the pure-guitar sound(s) with a collection of small, battery-powered sound-devices and several tapes of "automatic synthesizer compositions" (recorded this past summer on the same Serge Modular Protoype and Buchla Music Box 100 systems used on Multiples) and field recordings from all over god's green earth. Finally, on top of all that I've re-kindled my love of Alvin Lucier-lineage process music by placing microphones and small speakers / fm receivers / speakers around the space, capturing the sounds as they occur at various points in the room, feeding them back through the central artery that is the max-msp-based playthroughs patch, then out again to any number of locations... This recording, captured to hard disk on stage at Galeria Ze Dos Bois on October 4th 2005, is in my mind the perfect encapsulation of all of these elements into a single lilting piece of static sine-tone harmonics, squared-off electric guitar haze, clangorous roomtone eruptions, and high-end synth freakouts...” [Cargo / press release]

www.brainwashed.com/kranky