Drone Records
Your cart (0 item)

MIMAROGLU, ILHAN - Agitation

Format: CD
Label & Cat.Number: Locust Music L59
Release Year: 2004
Note: re-release of "Tract" & "To Kill a Sunrise" - Albums (originally released 1968 & 1975)
Price (incl. 19% VAT): €14.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

Zwei längst vergriffene, auf Folkways erschienene LPs sind auf der CD „Agitation“ versammelt: „Tract“ von 1975 und „To Kill A Sunrise / La Ruche“ aus dem Jahr 1976. Der türkische Komponist Ilhan Mimaroglu, geboren 1926, ist der alte Weise der Tapemusic. Seine Kompositionen sind geprägt durch politische Implikationen, gerade auch aus der Opposition zur türkischen Regierung in den 1960er und 70er Jahren heraus. Damalige repressive Verhältnisse geben den vorliegenden Kompositionen ihr Thema. Nachrichten über ermordete Revolutionäre in der Türkei, die während der Entstehungszeit (1972-74) in Paris Mimaroglu erreichten, ließen ihn „Tract“ zu einer politischen Anklage erheben. Der Untertitel “A Composition Of Agitprop Music For Electromagnetic Tape” ist programmatisch. In extremen Schnitten und Wechseln der musikalischen Perspektive werden Geräusche ausTonbandmanipulationen, Rezitationen der Texte von Alexander Bakunin, Bertolt Brecht, Mao-Tse-Tung und anderen Geistesverwandten, Radioeinspielungen, Stimmfetzen, neben Tönen der Popgruppe Tapsy Tuvy Moon zu einer ca. 35minütigen Geisterbahnfahrt montiert. Alles getragen von der wahnsinnig anmutenden Tuly Sand. Ihr Register umfasst alles, von der Rampensau, über die Operdiva bis zur irren Harpyie und trägt selbst im schrillsten Kreischen eine lebendige Note, was dem Stück eine gehörige Portion ‚Soul’ verpasst. Überhaupt gehört Mimaroglu eher zu den Underdogs seiner Komponistengeneration. Obwohl unter höchsten ästhetischen Gesichtspunkten komponiert, atmen seine Stücke in der Form und im Inhalt eine unakademische Offenheit und die starke Empathie, mit der Mimaroglu seine Themen bearbeitet, wird wie in „To Kill A Sunrise“: A Requiem For Those Shot In The Back“ (1974) zum Sog, der den Hörer mitsamt seiner Metaphysik bannt, um ihn für des Komponisten Thema zu gewinnen. Das Stück beginnt mit einer Stimmcollage aus der Aufzählung Gefolterter, Erschossener, Gemeuchelter und steigert sich zum rasenden Furiosum eines vielstimmigen Schreies aus Wolken dichter elektronischer Klangmanipulationen heraus. „La Ruche“ ist die elektronische Nachbearbeitung einer Musik für Violoncello, Spinett und Piano. Die einzelnen Stimmen wurden durch anschließende Bandmanipulation verfremdet. Knarzend rumpelnde Verläufe und scharf geraffte Fragmente umschließen sich mit den Originalklängen zu einem mysteriösen Tanz der Erinnerung.
_Two very much ‘out of print’ records are assembled on „Agitation“.„Tract“ from 1975 and „To Kill A Sunrise / La Ruche“ from 1976. The Turkish composer Ilhan Mimaroglu, born in 1926, is the old wise man of tape music. His compositions have a political influence as a result of his opposition to the Turkish government in the 1960s and 1970s. This period of intense repression and counterrevolutionary terror is the basic theme of „Agitation“. News of several revolutionaries murdered by the government forces were reaching the composer during the release period of „Tract“, let him create a politically piece of accuse. Undertitled as “A Composition Of Agitprop Music For Electromagnetic Tape” it became programmatic. Extremly cutted in many changes of the musicially perspective, sounds from tape manipulations, recitations of Alexander Bakunin, Bertolt Brecht, Mao-Tse-Tung and others, fragments of radio plays, pieces of voices, and the pop tunes of Tapsy Tuvy Moon are assembled to an 35 minutes ghost train. Within the crazy voice of Tuly Sand. She has all skills to produce a wide variety of sounds and it is living so the music piece gets a good portion of ‘soul’ in it. In his generation of composers Mimaroglu is a kind of an underdog. Although composed under highest aesthetical points, his pieces are quite open minded in form and content. Like in „To Kill A Sunrise“: A Requiem For Those Shot In The Back“ (1974). The composer forces the listener concerning his themes. The piece starts with a collage of voices, counting the tortured, the shot and the slaughtered and arises to a raging cry of many voices, bursting from densely clouds of electronic manipulation. „La Ruche“ is a music for violoncello, harpsichord and piano, electronically remixed with the help of tape manipulation. lines of crunching sounds together with sharp fragments are enclosing the origin sounds of the instruments for a mysterious dance.”
[Peter Schlewinski for Drone Records]

“....Ilhan Mimaroglu emerged out of the Columbia - Princeton Electronic Music Center and public radio programs at New York's WBAI where his socially and politically charged radio programs took the city by surprise. He is best known for his work with Edgard Varese, mentor Vladimir Ussachevsky, a spellbinding collaboration with jazz musician Freddy Hubbard and as a chief composer of Fellini's Satyricon as well as electronic albums released on his own Finnadar label.” [from the label description]