Drone Records
Your cart (0 item)

UNII & EMERGE - Distant Glow

Format: CD-R
Label & Cat.Number: Attenuation Circuit ACE 1009
Release Year: 2015
Note: UNII is a singer & songwriter from Japan, this is her first collab. with EMERGE => her smooth, dreamy voice merges perfectly with the digitally processed metal- & object sounds, like a ghost-like fairy-tale happening in caves or bizarre underwater-worlds... "Die Stimme wird zur Traumführerin in einer 'Illusion', in einem Mind-Space, in dem die Zeit vorwärts und rückwärts schleift oder als quecksilbrige Tropfen von unsichtbaren Stalaktiten glitscht." [Bad Alchemy] - a mesmerizing album! 2nd ed. lim. 50
Price (incl. 19% VAT): €6.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

"A musical trip in five tracks from “Awakening” to “Illusion,” from one dream to the next – perhaps evoking the lucid state of lack of sleep associated with extensive touring, as this album was recorded during Unii’s 2015 European tour.

Unii is a singer, songwriter, electronic music composer (ambient, avant-garde pop) from Northern island of Sapporo city, Hokkaido, Japan. Her soft yet powerful voice mixed with electronic sound music has aptly been described as post-Bjork, but also bears some kinship with the work of her countrywoman Tujiko Noriko. Unii has been performing live not only in Japan but also in Europe and Asia, such as Singapore, Vietnam and China. This album combines her improvised vocals and sparse synthetic textures with EMERGE’s snarling, grating metal sounds that eventually morph into something akin to bird song or other animal sonics.

File under: experimental, ambient, female vocals " [label info]



"Bei ... distant glow ... (ACLE 1009, CD-R) und ... staub (ACLE 1011, CD-R) findet man EMERGE jeweils in Damenbegleitung, nämlich mit UNII aus Hokkaido bzw. mit ELJARA of Prinzip Memesis. Zugegeben, Birgit Merk vom Brezenstudio hört sich prosaischer an. Die feminine Vokalisation gibt dem ansonsten ja eher mineralischen Ambiente von Emerges Soundscapes, seiner Hohl- und Unterwasserwelten, einen ungewohnten Touch. Man muss das nicht gleicht erotisch aufladen, allein schon der humane Touch ist ein seltener Reiz. Unii beschallt das Auf und Ab in Kellerlabyrinthen und in Tropfsteinhöhlen mit japanischen Lyrismen und einer unfleischlichen Präsenz. Als würde man in dieser Unterwelt einem geisterhaften Mädchen begegnen, das in seiner Einsamkeit für sich singt. 'Awakening' lässt einen in einem Traum aufwachen, desorientiert in jenem Träum-ich-oder-wach-ich-Gefühl, das wohl jeder kennt. Die Stimme wird zur Traumführerin in einer 'Illusion', in einem Mind-Space, in dem die Zeit vorwärts und rückwärts schleift oder als quecksilbrige Tropfen von unsichtbaren Stalaktiten glitscht. Emerges metalloider, eingeschlossener Sound suggeriert ein lichtarmes Immateria (wie Alan Moore das nennt), in dem Uniis Stimme phosphoriziert wie Arachnefäden, die sie mit Silbermund spinnt. Kaskadierender Flötenklang führt ins Lichtere, der melancholische Gesang klingt zum Greifen nah. Aber solange ominöse Schläge verhallen wie in einem Tunnel, wäre jeder Blick zurück fatal. Auch ELJARA singt wie eingesperrt in einem Container, träumerisch und ganz für sich ein selbst erfundenes Küchenlied von illusionärer Liebe und vom In-den-Krieg-Ziehen. Sie raunt und wispert von "mountains in agony", während es in ihr um und um kaskadiert und pocht und ihr Kummer wie in einem Hamsterrad kreist. "It's Ash Wednesday again, Ash-Wednesday forever." Daher auch das ... staub, denn Staub bist du, zum Staub musst du zurück. "Du bist mein Pigment gewesen..." Verlassensein ist Eljaras Aah und Ooh, und ihre Trauer groß genug, meine Boxen in Kindersärge zu verwandeln." [Bad Alchemy]




"Labelboss Emerge is responsible for the other two releases. The first one is with Unii, a singer, songwriter and electronic music composer from Hokkaido, up north in Japan. I don't think I know her work very well, if at all, but apparently it has been described as post-Björk and a bit like Tujiko Noriko (of whom I haven't heard in quite some time). I assume that on this disc Emerge takes her music apart and constructs five new pieces of music, which occasionally shines through her voice, but is otherwise engaged in making it sound totally different. It's something that merges pretty well. The whispering voice, all in Japanese, along with the computer-processed sounds of Emerge make up from some highly interesting pieces of music. The ringing of metallic sounds, lots of reverb and delay applied to these sounds, adding a spooky texture to the music, certainly combined with that voice. Maybe the lyrics are all sweet and loving, but if you can't understand what they are about it's of course a bit more difficult. What I like about this is that Emerge distributes his sounds rather sparsely and gives lot of room to Unii, creating an open space to work in." [FdW/Vital Weekly]